Η ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΜΟΥ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ''ΜΟΜΕΝΤΟ''
Καλά την είχα ξεχάσει .... όσο την βλέπω τόσο μου ανάβουν τα λαμπάκια και θέλω να τους πιω το αίμα ... οι αλήτες, άκου τι μαλακίες βάζουν στο στόμα μου ''Η απόσταση που χωρίζει συγγραφείς και κριτικούς δεν είναι τόσο μεγάλη. Ο συγγραφέας είναι ένας κριτικός που κρίνει και διαβάζει το ρόλο του Σύμπαντος. Όσο πιο αυξημένη κρίση τόσο μεγαλύτερη η παραγωγή...όπως μας εξηγεί η συγγραφέας Κατερίνα Θεοφίλη.'' ΑΚΟΥ ΤΑ ΜΟΥΝΟΠΑΝΑ ΤΙ ΒΑΖΟΥΝ ΠΩΣ ΕΙΠΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΤΟ ΕΛΕΓΕ Ο ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΜΑΛΑΚΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ! ΑΚΟΥ ''ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΟΣΟ ΠΙΟ ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΡΙΣΗ'' ! ΕΝΩ ΕΓΩ ΕΓΡΑΨΑ: .''Ο συγγραφέας είναι και κριτικός κι όσο πιο αυξημένη κρίση (παρατήρηση), τόσο πιο εμπλουτισμένη η συγγραφική παραγωγή του''. ΠΙΟ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΕΝΗ, ΛΕΩ ΒΡΕ ΑΡΧΙΔΙΑ ΑΝΕΓΚΕΦΑΛΑ, ΠΙΟ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΕΝΗ!
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Κι όσο σκέπτομαι πως στην συνέντευξη που είχα δώσει 27 χρόνων στην ''δεξιά'' εφημερίδα ''Ακρόπολη'' δεν μου άλλαξαν ούτε μια τελεία παρά το αναρχικό μου λόγο, ε, τόσο πιο πολύ φρικάρω με αυτό που μου έκαναν στα 50 χρόνια μου στην συνέντευξη μου στο ''Μομέντο'' των υποτιθέμενων μορφωμένων δημοκρατικών κι αριστερόστροφων προοδευτικών! ΜΟΥΝΟΠΑΝΑ! ΕΡΠΕΤΑ! ΚΩΛΟΣΦΟΥΓΚΑΡΙΟΙ! ΓΑΜΗΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ ΓΙΑ ΔΥΟ ΔΕΚΑΡΕΣ!
Όσο το βλέπω, όλο και πιο πολύ μου βγαίνουν τα αιμοσταγή μου ένστικτα .... άκου τι λένε πως λέω πως ''ο συγγραφέας είναι ένας κριτικός που κρίνει και διαβάζει τον ρόλο του σύμπαντος''! Ναι ρε παπάρια, παίρνει ένα τηλεσκόπιο και κοιτάει πως γαμιέται το μυαλό σας στα άστρα! Ερπετά - εσείς ρε ψηφίζεται για μένα; εσείς ορίζεται την μοίρα μου; Αλλά, όσο κι αν γαμήσετε αυτόν τον τόπο, με την γλώσσα σας ταπέτο, η μοίρα μου δεν είναι δική σας γιατί είναι φτιαγμένη απ' την λάμψη μου που πάντα θα σκουπίζει τα πόδια της στην απλωμένη σας γλώσσα. Συρθείτε να ανεβείτε ερπετά, ανεβείτε υποκριτικά δουλικά, ανεβείτε και στο τέλος της διαδρομής σας θα δείτε πως είστε πιο κάτω κι από εκεί που ξεκινήσατε, γιατί το ύψος της δόξας δεν ανήκει στους κατ' εθισμό κουτοπόνηρους δούλους, ανήκει στους ευφυείς ελεύθερους. Λοιπόν ελάτε να σας δώσω κάτι κέρματα που μου απόμειναν να πάρετε μια πίπα στον σκύλο μου.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΠΡΟΣΟΧΗ:Στην δημοσίευση αφαίρεσαν φράσεις και λέξεις μου και κακοποίησαν έως γελοιοποιήσεως, την νοηματική και συντακτική ροή του λόγου μου. Επίσης, οι λεζάντες του περιοδικού δεν ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο της συνέντευξής μου (ολόκληρο το κακοποιημένο κείμενο μου δημοσιεύεται και στην ιστοσελίδα του "μομέντο") Επίσης, ενώ απάντησα στην ερώτηση του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου "Το συγγράφειν ή το κρίνειν έχει μεγαλύτερη βαρύτητα για εσάς", οι συντάκτες στο περιοδικό "μομέντο" δημοσίευσαν σκοπίμως: "Συγγραφείς εναντίον Κριτικών" και πρόσθεσαν τα εξής λόγια ως υπότιτλο:Η απόσταση που χωρίζει συγγραφείς και κριτικούς δεν είναι τόσο μεγάλη. Ο συγγραφέας είναι ένας κριτικός που κρίνεικαι διαβάζει το ρόλο του Σύμπαντος. Όσο πιο αυξημένη κρίση τόσο μεγαλύτερη η παραγωγή... όπως μας εξηγεί η συγγραφέας Κατερίνα Θεοφίλη.
ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΓΝΗΣΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΠΑΡΕΔΩΣΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΧΑΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΜΟΜΕΝΤΟ" - Η ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΟΥ ΔΕΝ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΧΑΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟ ΑΛΛΑ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΕΠΙΜΕΛΕΙΤΕΣ - ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΘΕΩΡΗΣΑΝ ΠΩΣ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΠΕΜΒΟΥΝ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΟΥ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΜΟΥ Ή ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΠΑΡΕΔΩΣΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ.
- ΤΟ ΓΝΗΣΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΟΥ:
Κατερίνα Ν. Θεοφίλη :
Ο συγγραφέας είναι και κριτικός κι όσο πιο αυξημένη κρίση (παρατήρηση), τόσο πιο εμπλουτισμένη η συγγραφική παραγωγή του. Προκλητικό, αλλά γεγονός είναι: χρειάζεται γνώση τόσο για συγγραφή μυθιστορήματος, όσο και για κατασκευή υποδημάτων. Τίποτα δηλαδή εμπνευσμένο και θεϊκό, παρά γνώση θέματος και τεχνικής. Αν σε εκπαίδευσαν οι συνθήκες της ζωής σου για ένα όποιον ρόλο, αυτόν θα παίξεις και το πολύ πολύ να τον πας λίγο πιο πέρα απ’ την σκηνή που σου έστησαν.
Ο κριτικός που, ως αδαής στοιχείων, “λογοτεχνοσαλιαρίζει”, είναι γελοίος έως οικτρός· παραπαίει μεταξύ υπόγειας εξουσιαστικής τάσης να κριτικάρει, παρασταίνοντας τον σεμνότυφο ευεργέτη της τέχνης και της“αυτοβαυκαλίζουσας” τάσης να επιδείξει πόσο ανώτερος λογοτέχνης είναι απ’ αυτόν που παρουσιάζει. Ό,τι πιο βδελυρό μπορεί να κάνει άνθρωπος της δια-νόησης είναι το να επαινεί ή να επικρίνει τον απέναντί του, έχοντας για μονάδα σύγκρισης τον εαυτό του. Ο στόχος της κριτικής επιβάλλεται να είναι η διείσδυση στο εκάστοτε κείμενο, ο εντοπισμός των στοιχείων του και η προβολή τους.
Στην περίπτωση μου, αξιώνω απ’ την κρίση μου να μην επαναπαυτεί στα κεκτημένα της. Επεξεργάζομαι την ύλη ως ιδέα και την ιδέα ως ύλη. Με αφορούν όλα! Παρατηρώ, αναλύω, κομματιάζω και ανασυνθέτω τα στοιχεία της ύλης (όσα προφταίνω να αντιληφθώ), ει δ' άλλως δεν υφίσταμαι ως συγγραφέας, ως κριτικός, ως αναγνώστης. Η συγγραφή κι η (πάντα αμισθί) κριτική μου, αρνούμαι να είναι παράγωγα παραληρηματικής διάθεσης που παρηγορούν το ζωτικό μου ψεύδος- απαιτώ να είναι διανοητικό κέρδος μου κι όχι κοσμική πόζα μου.
Με ρεβόλβερ στον κρόταφο, θα διάλεγα εκ των δύο, τον ρόλο του συγγραφέα, που και “κρίνει” και “διαβάζει” την ύλη του Σύμπαντος κόσμου. - Ωστόσο όταν “συναντώ”, “σπερμογόνους” λογοτέχνες,“αυτο-αποτιμούμαι” κριτικός, γιατί είναι ζωτικής σημασίας να συναντάς την «αξία της σκέψης» απέναντί σου, παρά να την διαπιστώνεις στα δικά σου εγκεφαλικά όρια. Ζεις με ό,τι έχεις απέναντί σου – όχι με ό,τι οικοδομείς μέσα σου! Κανένα διανοητικό οικοδόμημα που δεν θεμελιώνεται έξω από εσένα, δεν μπορεί να κρατήσει εσένα – διαβρώνεσαι εκ των έσω και καταρρέεις! Τα θεμέλια μας είναι οι άλλοι – εκεί πρέπει να ακουμπήσουμε, πριν σωριαστούμε.
Τελικά, ούτε η κριτική, ούτε η λογοτεχνία έχουν «ιδικό βάρος» στην ζωή μου. Ήταν δεκανίκια που με βοήθησαν να βαδίσω όρθια, να μην συρθώ, να μην σκύψω, ώστε να μπορώ να “βλέπω” σε μια στοιχειώδη ευθεία, την τεθλασμένη πορεία των όντων που μου μοιάζουν, και να παρηγορούμαι πως «όλα βαίνουν καλώς». Ωστόσο, στην“κρύπτη” του κόσμου, έπρεπε να “σκύψω” για να δω! Χρεωστώ χάρη λοιπόν στον καρκίνο μου· αυτός, ως ταπεινή συναναστροφή, μου έδειξε το «κάτω» που η θεμελιώδης έπαρση της τέχνης δεν με άφηνε να δω... Οι υποψίες μου δικαιώθηκαν: πρέπει κανείς να τσακίσει, να χαμηλώσει, να γκρεμιστεί, αφού όμως πρώτα έχει βρει το βάθρο του, ώστε να αντιληφθεί την υλική του διάσταση (και διάσπαση) και να εκτιμήσει τον μοριακό του ρόλο. Ο καρκίνος στάθηκε ο εντιμότερος φίλος μου γιατί με έσπρωξε προς τα «κάτω», να κοιτάξω στην κρύπτη του κόσμου, να απομυθοποιήσω τους άραχνους ιστούς της ζωής (ανόητες επιδιώξεις, κομπασμοί, σεμνοτυφίες, υποκρισίες, χρηματολαγνείες, όρια επί των ορίων, συρρικνώσεις επί των συρρικνώσεων). Είμαι εύθυμος καρκινομαθής – όχι τραγικός καρκινοπαθής· «έχω – δεν πάσχω».
Στο βάθρο της δόξας υπάρχει η παρηγοριά της υπαρξιακής δυστυχίας, αλλά όχι το γνήσιο ύψος της οντότητάς μας, που δεν είναι άλλο απ’ αυτό που δείχνει η μεζούρα (το δικό μου 1.78), εντός ή εκτός φέρετρου, υδάτων ή πυράς ή και φορμόλης (βλέπε: δωρητές πτωμάτων στο Ανατομείο, σαν ελόγου μου). Η ύλη μας – το αληθινό μας ύψος είναι αυτό που πρέπει να φροντίζουμε κι όχι το εικονικό μας. Αν, ως ναυαγός σε ξερονήσι, έχεις να διαλέξεις μεταξύ ενός αριστουργηματικού βιβλίου και μιας φέτας ψωμιού, το λέω ανεπιφύλακτα: διάλεξε το ψωμί! · (αυτό θα έκανες άλλωστε και χωρίς την προτροπή μου)... Καλό ταξίδι . - Κατερίνα Ν. Θεοφίλη
-συγγραφέας
-μέλος της Διεθνούς Ενώσεως Κριτικών Λογοτεχνίας - ... ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟΠΟΙΗΜΕΝΟ:
MOMENTO
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
τεύχος άνοιξης 2008Γράφουν Σ. ΧΑΪΚΑΛΗΣ, ΘΕΟΦΙΛΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, Χ.ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ, ΜΠΟΓΙΑΤΖΗΣ, Σ.ΚΑΡΠΕΝΙΣΙΩΤΗΣ, GEORGELIN, Λ.ΡΑΠΤΑΚΗΣ, ΚΑΠΩΛΗ, ΦΑΦΑΛΙΟΥ, ΜΠΟΥΓΙΟΥΡΗΣ, Δ.ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ, Λ. ΚΟΥΣΟΥΛΗΣ, Μ.ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ, ΤΣΙΤΟΥΡΑ, Σ.ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ, ΧΡΥΣΑ, Ι.ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΛΙΝΤ, ΤΣΙΤΟΥΡΑ, ΑΓΓΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ, ΔΟΥΛΚΕΡΙΔΗΣ.- ... ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟΠΟΙΗΜΕΝΟ:
- ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
Συγγραφείς εναντίον κριτικώνΣυγγραφείς εναντίον κριτικών
Τρίτη, 02 Ιουνίου 2009
Η απόσταση που χωρίζει συγγραφείς και κριτικούς δεν είναι τόσο μεγάλη. Ο συγγραφέας είναι ένας κριτικός που κρίνει και διαβάζει το ρόλο του Σύμπαντος. Όσο πιο αυξημένη κρίση τόσο μεγαλύτερη η παραγωγή... όπως μας εξηγεί η συγγραφέας Κατερίνα Θεοφίλη.
Η κρίση παράγεται απ’ την αντίληψη και η αντίληψη απ’ τη γνώση. Εκ της γεννήσεως, το ον μπαίνει στη διαδικασία κριτικής συμπεριφοράς - ανεβαίνει (ή κατεβαίνει) στην βαθμίδα της κριτικής αντίληψης, όσο περισσότερο “συλλέγει” πληροφορίες και τεκμήρια. Ο συγγραφέας είναι και κριτικός κι όσο πιο αυξημένη κρίση (παρατήρηση), τόσο πιο εμπλουτισμένη η συγγραφική παραγωγή του. Γεγονός είναι ότι χρειάζεται γνώση τόσο για συγγραφή μυθιστορήματος, όσο και για κατασκευή υποδημάτων. Ο κριτικός που, ως αδαής στοιχείων, “λογοτεχνοσαλιαρίζει”, είναι γελοίος έως οικτρός• παραπαίει μεταξύ υπόγειας εξουσιαστικής τάσης να κριτικάρει, παρασταίνοντας τον σεμνότυφο ευεργέτη της τέχνης και της “αυτοβαυκαλίζουσας” τάσης να επιδείξει πόσο ανώτερος λογοτέχνης είναι απ’ αυτόν που παρουσιάζει. Ό,τι πιο βδελυρό μπορεί να κάνει άνθρωπος της δια-νόησης είναι το να επαινεί ή να επικρίνει τον απέναντί του, έχοντας για μονάδα σύγκρισης τον εαυτό του. Ο στόχος της κριτικής επιβάλλεται να είναι η διείσδυση στο εκάστοτε κείμενο, ο εντοπισμός των στοιχείων του και η προβολή τους.
Στην περίπτωση μου, αξιώνω απ’ την κρίση μου να μην επαναπαυτεί στα κεκτημένα της. Επεξεργάζομαι την ύλη ως ιδέα και την ιδέα ως ύλη. Με αφορούν όλα! Παρατηρώ, αναλύω, κομματιάζω και ανασυνθέτω τα στοιχεία της ύλης (όσα προφταίνω να αντιληφθώ), ειδάλλως δεν υφίσταμαι ως συγγραφέας, ως κριτικός, ως αναγνώστης. Η συγγραφή και η (πάντα αμισθί) κριτική μου, αρνούμαι να είναι παράγωγα παραληρηματικής διάθεσης που παρηγορούν το ζωτικό μου ψεύδος- απαιτώ να είναι διανοητικό κέρδος μου κι όχι κοσμική πόζα μου.
Με ρεβόλβερ στον κρόταφο, θα διάλεγα τον ρόλο του συγγραφέα, που και “κρίνει” και “διαβάζει” την ύλη του Σύμπαντος κόσμου. Ωστόσο όταν “συναντώ”, “σπερμογόνους” λογοτέχνες, “αυτό - αποτιμούμαι” κριτικός, γιατί είναι ζωτικής σημασίας να συναντάς την «αξία της σκέψης» απέναντί σου, παρά να την διαπιστώνεις στα δικά σου εγκεφαλικά όρια. Ζεις με ό,τι έχεις απέναντί σου – όχι με ό,τι οικοδομείς μέσα σου! Κανένα διανοητικό οικοδόμημα που δεν θεμελιώνεται έξω από εσένα, δεν μπορεί να κρατήσει εσένα – διαβρώνεσαι εκ των έσω και καταρρέεις! Τα θεμέλια μας είναι οι άλλοι – εκεί πρέπει να ακουμπήσουμε, πριν σωριαστούμε.
Τελικά, ούτε η κριτική, ούτε η λογοτεχνία έχουν «ειδικό βάρος» στην ζωή μου. Ήταν δεκανίκια που με βοήθησαν να βαδίσω όρθια, να μην συρθώ, να μην σκύψω, ώστε να μπορώ να “βλέπω” σε μια στοιχειώδη ευθεία, την τεθλασμένη πορεία των όντων που μου μοιάζουν, και να παρηγορούμαι πως «όλα βαίνουν καλώς». Ωστόσο, στην “κρύπτη” του κόσμου, έπρεπε να “σκύψω” για να δω! Χρεωστώ χάρη λοιπόν στον καρκίνο μου• αυτός, ως ταπεινή συναναστροφή, μου έδειξε το «κάτω» που η θεμελιώδης έπαρση της τέχνης δεν με άφηνε να δω... Οι υποψίες μου δικαιώθηκαν: πρέπει κανείς να τσακίσει, να χαμηλώσει, να γκρεμιστεί, αφού όμως πρώτα έχει βρει το βάθρο του, ώστε να αντιληφθεί την υλική του διάσταση (και διάσπαση) και να εκτιμήσει τον μοριακό του ρόλο. Ο καρκίνος στάθηκε ο εντιμότερος φίλος μου γιατί με έσπρωξε προς τα «κάτω», να κοιτάξω στην κρύπτη του κόσμου, να απομυθοποιήσω τους άραχλους ιστούς της ζωής (ανόητες επιδιώξεις, κομπασμοί, σεμνοτυφίες, υποκρισίες, χρηματολαγνείες, όρια επί των ορίων, συρρικνώσεις επί των συρρικνώσεων). Είμαι εύθυμος καρκινομαθής – όχι τραγικός καρκινοπαθής• «έχω – δεν πάσχω».
Στο βάθρο της δόξας υπάρχει η παρηγοριά της υπαρξιακής δυστυχίας, αλλά όχι το γνήσιο ύψος της οντότητάς μας, που δεν είναι άλλο απ’ αυτό που δείχνει η μεζούρα (το δικό μου 1.78), εντός ή εκτός φέρετρου, υδάτων ή πυράς ή και φορμόλης (βλέπε: δωρητές πτωμάτων στο Ανατομείο, σαν ελόγου μου). Η ύλη μας – το αληθινό μας ύψος είναι αυτό που πρέπει να φροντίζουμε κι όχι το εικονικό μας. Αν, ως ναυαγός σε ξερονήσι, έχεις να διαλέξεις μεταξύ ενός αριστουργηματικού βιβλίου και μιας φέτας ψωμιού, το λέω ανεπιφύλακτα: διάλεξε το ψωμί! (Αυτό θα έκανες άλλωστε και χωρίς την προτροπή μου)... Καλό ταξίδι.
INFO: Συγγραφέας, μέλος της Διεθνούς Ενώσεως Κριτικών Λογοτεχνίας. Έχει γράψει πάνω από 2.500 κριτικές για λογοτέχνες,δημιουργούς και έχει παρουσιάσει σε ραδιόφωνο και τηλεόραση σημαντικούς Έλληνες και Κύπριους λογοτέχνες. Εκδότης των περιοδικών «Αλεξίσφαιρο» και «Δον Κιχώτης». Έχει ασχοληθεί με την ποίηση των κρατουμένων.
Από την Κατερίνα Θεοφίλη
Αναδημοσίευση από το περιοδικό Momento